Οι ομοσπονδίες των βενζινοπωλών, ΠΟΠΕΚ και ΟΒΕ, με επιστολές τους προς την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, ζητούν να πέσει ο ΕΦΚ στα 60 ευρώ ανά χίλια λίτρα, από 330 ευρώ που είναι σήμερα. Με τον τρόπο αυτό η τιμή του, αν ξεκινούσε τώρα η διάθεση του πετρελαίου, θα ήταν στο 0,65 ευρώ το λίτρο ή 650 ευρώ τα χίλια λίτρα.
Οι φορείς εκπροσώπησης των πρατηριούχων και διανομέων καυσίμων επικαλούνται τις προεκλογικές εξαγγελίες των κυβερνητικών στελεχών και ζητούν την επιστροφή του ΕΦΚ στα επίπεδα του 2011. Να σημειωθεί ότι την περσινή χειμερινή σεζόν ο φόρος είχε διαμορφωθεί λίγο χαμηλότερα από τα 330 ευρώ ανά χίλια λίτρα, στα 230 ευρώ, κι έτσι οι καταναλωτές αγόραζαν τις αναγκαίες ποσότητες λίγο πάνω από το 1 ευρώ το λίτρο ή τα 1.000 ευρώ τα χίλια λίτρα.
ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΑΦΡΥΝΣΗ
Αν υιοθετηθεί το αίτημα των παραγόντων της αγοράς καυσίμων, ή πιο σωστά η κυβέρνηση κάνει πράξη την προεκλογική της δέσμευση, τότε τα νοικοκυριά θα γνωρίσουν τεράστια οικονομική ελάφρυνση.
Ένα αξιοσημείωτο γεγονός είναι πως μέσα στο μνημόνιο δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά ή υποχρέωση που να δεσμεύει την κυβέρνηση από το να μη μειώσει τον ΕΦΚ για τη χειμερινή σεζόν. Η μόνη δέσμευση που έχει είναι να «ψαλιδίσει» τα κριτήρια για την επιδότηση του πετρελαίου σε οικονομικά αδύναμες ομάδες πληθυσμού.
Ωστόσο, στο σημείο αυτό δεν πρέπει να παραβλέπεται και το σκέλος των εσόδων, αν και, σύμφωνα με τους παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς, όσο χαμηλότερος είναι ο φόρος τόσο πιο ενισχυμένα είναι και τα έσοδα.
Η μείωση του ΕΦΚ, εγείρει κι άλλο ένα ζήτημα, αυτό του λαθρεμπορίου, καθώς δημιουργείται κίνητρο για τη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης ως ντίζελ. Η ΠΟΠΕΚ, όμως, απαντά σε αυτό το επιχείρημα: «Σε ό,τι αφορά τη δικαιολογία που αφορά την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, αυτή αυτοκαταργήθηκε, εφόσον η κυβέρνηση προωθεί ήδη με αυστηρό χρονοδιάγραμμα το σύστημα εισροών-εκροών, εκτός από την εγκατάστασή του στα πρατήρια και στις εγκαταστάσεις των εμπόρων θέρμανσης αλλά και σε όλα τα υπόλοιπα στάδια εισαγωγών, εμπορίας, αποθήκευσης, διακίνησης και διάθεσης καυσίμων, παράλληλα με την λήψη μέτρων για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα ναυτιλίας και εξαγωγών».
«ΛΟΥΚΕΤΑ»
Άλλος ένας λόγος για τον οποίο οι βενζινοπώλες διεκδικούν την επιστροφή του φόρου στα επίπεδα του 2011 παρατίθεται από την ΟΒΕ: «Το προηγούμενο μέτρο (σ.σ. εξίσωση φόρων) επέδρασε καταστροφικά τόσο στον κλάδο των βενζινοπωλών, αφού συνετέλεσε σε σημαντικό βαθμό μαζί με τα άλλα μέτρα του μνημονίου στο κλείσιμο 2.500 πρατηρίων».
Οι δύο ομοσπονδίες των πρατηριούχων έχουν στείλει το σχετικό αίτημά τους στον υπουργό Οικονομικών, τους δύο υφυπουργούς αλλά και τη γενική γραμματέα Εσόδων.