Είδος: Real-time Strategy
Format: PC, Mac
Εκδότης: Clan TDA
Ανάπτυξη: Guinsoo, Neichus, IceFrog
Παίκτες: 2-10
Απαιτήσεις: 128MB RAM, 400MHz, 8MB 3D Video Card, 550MB HD
Site: dota-allstars.com
Κυκλοφορία: 2002
Gameplay
Το DotA είναι ένας τυπικός χάρτης παιχνιδιού που αντιπροσωπεύει δυο πόλεις (sentinel και scourge). Οι παίκτες έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν από έναν αριθμό ηρώων που ο καθένας έχει διαφορετικές δυνατότητες (αν και κάποιες παρέχονται σε πολλούς ήρωες) και στατιστικές. Κάθε παίκτης ελέγχει μονό έναν ήρωα και κάποιες φορές τις μονάδες που καλεί (summoned units) αν έχει την δυνατότητα. Η ομάδες προσπαθούν να καταστρέψουν τους πύργους και να εισέρθουν στην πόλη του αντιπάλου πριν καταστραφεί το δικό τους κεντρικό κτίριο (Tree of Life ή Necropolis). Όταν αυτό καταστραφεί η ομάδα χάνει το παιχνίδι.
The Heroes
Το hero system που χρησιμοποιείται στο Defense of the Ancients μοιάζει με αυτό που χρησιμοποιείται στο Warcraft III. Οι ήρωες κατατάσσονται σε ομάδες ανάλογα με την κατηγορία τους (attribute) και εφόσον αυξάνουν ένα level, κερδίζουν επιπλέον απόδοση και πόντους δεξιοτεχνίας για να τους χρησιμοποιήσουν και για να μάθουν μια νέα η μια ανανεωμένη τεχνική που προϋπήρχε. Οι ήρωες κερδίζουν εμπειρία (experience) στη διάρκεια του παιχνιδιού σκοτώνοντας τις αντίπαλες μονάδες (creeps), τα αντίπαλα κτίρια και φυσικά τους αντίπαλους ήρωες. Όταν η εμπειρία έχει αυξηθεί αρκετά, το level του ήρωα θα αυξηθεί, ανεβάζοντας τα στατιστικά του και επιτρέποντας του να μάθει κάποια νέα τεχνική. Αυτό συνεχίζεται μέχρι το τελευταίο επίπεδο, δηλαδή το εικοστό πέμπτο.
Hero attributes
Οι ήρωες είναι υψηλών δυνατοτήτων πολεμιστές με διάφορες μαγικές ικανότητες. Καθένας απ’ τούς ήρωες έχει abilities και stats. Οι ήρωες αρχίζουν απ’ το level 1 και προχωρούν έως το level 25. Όταν ένα creep ή ένας ήρωας σκοτώνεται τριγύρω σου κερδίζεις εμπειρία. Όταν κερδίζεις αρκετή εμπειρία αυξάνεις το επίπεδο σου κάτι που σημαίνει πως κερδίζεις περισσοτέρους attribute πόντους και έναν πόντο δεξιοτεχνίας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βελτιστοποιήσεις κάποια τεχνική (ability). Τα stats ονομάζονται ‘hero attributes’ και καθορίζουν τη βασική δύναμη καθώς και την αδυναμία του ήρωα. Ένα από αυτά τα attribute είναι το ‘primary attribute’ που καθορίζει την βλάβη της επίθεσης σου και γενικά τον τύπο του ήρωα που κατευθύνεις. Τα 3 αυτά attributes του ήρωα είναι: strength, agility και intelligence. Κάθε ήρωας έχει πέντε διαφορετικές τεχνικές που μπορεί να χρησιμοποιήσει. Τρεις από αυτές τις τεχνικές είναι ‘κανονικές’ και μπορούν να αποκτηθούν απ’ το πρώτο επίπεδο. Η τέταρτη τεχνική είναι ‘ultimate’ και μπορεί να αποκτηθεί στα επίπεδα 6, 11 και 16. Θεωρείται αποτελεσματικότερη από τις κανονικές τεχνικές τις περισσότερες φορές. Η πέμπτη τεχνική δεν είναι ακριβώς ‘τεχνική’ αλλά attribute bonus που σου δίνει +2 σε όλα τα stats.
Σε όλο αυτό τον αγώνα σας βοηθάνε και κάποια ruins σε συγκεκριμένα μέρη του χάρτη. Αυτά μπορούν να σας διπλασιάζουν το damage (double damage), να σας επαναφέρουν σε καλή κατάσταση αναπληρώνοντας τα hitpoints αλλά και το mana (regeneration), να δημιουργήσουν ένα είδωλό σας (illusion) ή να σας κάνουν να τρέχετε στο μέγιστο δυνατό επίπεδο (haste).
Allstars
Οι ήρωες όπως και τα αντικείμενα στο DotA δεν είναι καθόλου τυχαία. Όλες οι ονομασίες τον ηρώων και τον αντικειμένων προέρχονται είτε από τη μυθολογία, είτε από κάποια ταινία, είτε ακόμα και από videogames. Προσέξτε τα εξής παραδείγματα:
Αντικείμενα: Aghanim's Scepter: Ο Agahnim είναι ένα boss σε πολλά Zelda games. Cranium Basher: Το Cranium Basher είναι το γνωστό warhammer από το Diablo. Hands of Midas: Ο Μίδας κατά την ελληνική μυθολογία ήταν ένας βασιλιάς που ότι ακουμπούσε γινόταν χρυσάφι. Monkey King Bar: Αυτό το bar χρησιμοποιήθηκε από τον Son Goku στην σειρά Dragon Ball. Vanguard: Αυτό το αντικείμενο προέρχεται από το World of Warcraft. Heroes: Anub’arak: Ο σύντροφος και φύλακας του βασιλιά Artha στο campaign του Warcraft III: The Frozen Throne. Centaur Warchief: Χαρακτήρας από το βιβλίο του R.A. Salvatore's με τίτλο The Demon Awakens. Tormented Soul: Ένας χαρακτήρας από το γνωστό παιχνίδι με κάρτες Magic: The Gathering. Lina Inverse: Το όνομα της αλλά και οι μαγείες της παραπέμπουν στην magna-anime σειρά Slayers. Zeus: Ο αρχηγός των θεών σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία αλλά και ο θεός του κεραυνού. Σύμφωνα με όλα αυτά θα καταλάβατε γιατί αυτό το map ονομάζετε έτσι: DotA Allstars. Ένα map με μεγάλη ιστορία αλλά και (όπως φαίνεται) μέλλον. Ένα παιχνίδι που όσο το υποστηρίζουν οι (λιωμένοι) fans του και τα διάφορα tournaments με χρηματικά έπαθλα, θα βρίσκετε στις καρδιές χιλιάδων παιχτών για πολλά πολλά χρόνια.
Θετικά:
- Ανεπτυγμένο gameplay
- Μεγαλύτερη διάρκεια ζωής
Άάπειροι συνδυασμοί ηρώων-αντικειμένων
Αρνητικά:
- Kαμία βελτίωση σε γραφικά και ήχο
- Διάφορα bugs τα οποία διορθώνονται συνεχώς με νέες εκδόσεις
Βαθμολογία:
Γραφικά: 7
Ήχος: 7.5
Gameplay: 10
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.5
Format: PC, Mac
Εκδότης: Clan TDA
Ανάπτυξη: Guinsoo, Neichus, IceFrog
Παίκτες: 2-10
Απαιτήσεις: 128MB RAM, 400MHz, 8MB 3D Video Card, 550MB HD
Site: dota-allstars.com
Κυκλοφορία: 2002
Τι είναι το DotA;
Το DotA (Defense of the Ancients) είναι ένα πολύ δημοφιλές παιχνίδι για το Warcraft III: The Frozen Throne. Υπάρχουν δυο ομάδες πέντε παικτών και κάθε παίκτης διαλέγει έναν από τους 70 ήρωες οι οποίοι θα προσπαθήσουν να καταστρέψουν τη βάση του αντιπάλου και ταυτόχρονα να προστατεύουν την δικιά τους. Καθώς οι παίκτες μαζεύουν χρήματα (gold), μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν για να προμηθευτούν αντικείμενα από μια μεγάλη ποικιλία και ταυτόχρονα να αυξήσουν τη δύναμη του ήρωα τους και να του προσθέσουν επιπλέον δυνατότητες (items abilities).
Το DotA (Defense of the Ancients) είναι ένα πολύ δημοφιλές παιχνίδι για το Warcraft III: The Frozen Throne. Υπάρχουν δυο ομάδες πέντε παικτών και κάθε παίκτης διαλέγει έναν από τους 70 ήρωες οι οποίοι θα προσπαθήσουν να καταστρέψουν τη βάση του αντιπάλου και ταυτόχρονα να προστατεύουν την δικιά τους. Καθώς οι παίκτες μαζεύουν χρήματα (gold), μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν για να προμηθευτούν αντικείμενα από μια μεγάλη ποικιλία και ταυτόχρονα να αυξήσουν τη δύναμη του ήρωα τους και να του προσθέσουν επιπλέον δυνατότητες (items abilities).
Gameplay
Το DotA είναι ένας τυπικός χάρτης παιχνιδιού που αντιπροσωπεύει δυο πόλεις (sentinel και scourge). Οι παίκτες έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν από έναν αριθμό ηρώων που ο καθένας έχει διαφορετικές δυνατότητες (αν και κάποιες παρέχονται σε πολλούς ήρωες) και στατιστικές. Κάθε παίκτης ελέγχει μονό έναν ήρωα και κάποιες φορές τις μονάδες που καλεί (summoned units) αν έχει την δυνατότητα. Η ομάδες προσπαθούν να καταστρέψουν τους πύργους και να εισέρθουν στην πόλη του αντιπάλου πριν καταστραφεί το δικό τους κεντρικό κτίριο (Tree of Life ή Necropolis). Όταν αυτό καταστραφεί η ομάδα χάνει το παιχνίδι.
Γραφικά-Ήχος
Το DotA δεν προσφέρει κάτι το πρωτότυπο πάνω στα γραφικά και στον ήχο. Τα γραφικά δεν έχουν επεξεργαστεί όπως συνήθως γίνεται σε αλλά custom games του warcraft. Το DotA χρησιμοποιεί τα έτοιμα μοντέλα ηρώων και περιβάλλοντος του ίδιου του παιχνιδιού, κάνοντας το όσο το δυνατόν πιο ‘ελαφρύ’ μιας και ήδη τα 2.5ΜΒ το φτάνουν στα όρια. Ως αναφορά τον ήχο, το DotA μένει σε δύο μελωδίες που θα συνοδεύουν το παιχνίδι μέχρι το τέλος. Η μία όταν είσαι με την πλευρά των sentinel και η άλλη όταν είσαι με την πλευρά των scourge. Αν κάτι ξεχωρίζει, είναι οι κραυγές που ακούγονται μετά από κάθε kill. Στο πρώτο kill του παιχνιδιού ακούγεται μια φωνή λέγοντας first blood, στα τρία συνεχόμενα killing spree κ.ο.κ. έως ότου να φτάσουμε στα εννέα συνεχόμενα (beyond GODLIKE). Μην σας ακούγεται εύκολο κάτι τέτοιο! Ακόμα και το να πάρεις τρία συνεχόμενα kills είναι δύσκολο, αλλά με τη βοήθεια της τύχης (που παίζει καθοριστικό ρόλο στο παιχνίδι) μπορούν να συμβούν τα πάντα! Τέλος, Τα ηχητικά εφέ του παιχνιδιού δεν έχουν ουσιαστικές διαφορές με το Warcraft 3.
Το DotA δεν προσφέρει κάτι το πρωτότυπο πάνω στα γραφικά και στον ήχο. Τα γραφικά δεν έχουν επεξεργαστεί όπως συνήθως γίνεται σε αλλά custom games του warcraft. Το DotA χρησιμοποιεί τα έτοιμα μοντέλα ηρώων και περιβάλλοντος του ίδιου του παιχνιδιού, κάνοντας το όσο το δυνατόν πιο ‘ελαφρύ’ μιας και ήδη τα 2.5ΜΒ το φτάνουν στα όρια. Ως αναφορά τον ήχο, το DotA μένει σε δύο μελωδίες που θα συνοδεύουν το παιχνίδι μέχρι το τέλος. Η μία όταν είσαι με την πλευρά των sentinel και η άλλη όταν είσαι με την πλευρά των scourge. Αν κάτι ξεχωρίζει, είναι οι κραυγές που ακούγονται μετά από κάθε kill. Στο πρώτο kill του παιχνιδιού ακούγεται μια φωνή λέγοντας first blood, στα τρία συνεχόμενα killing spree κ.ο.κ. έως ότου να φτάσουμε στα εννέα συνεχόμενα (beyond GODLIKE). Μην σας ακούγεται εύκολο κάτι τέτοιο! Ακόμα και το να πάρεις τρία συνεχόμενα kills είναι δύσκολο, αλλά με τη βοήθεια της τύχης (που παίζει καθοριστικό ρόλο στο παιχνίδι) μπορούν να συμβούν τα πάντα! Τέλος, Τα ηχητικά εφέ του παιχνιδιού δεν έχουν ουσιαστικές διαφορές με το Warcraft 3.
The Heroes
Το hero system που χρησιμοποιείται στο Defense of the Ancients μοιάζει με αυτό που χρησιμοποιείται στο Warcraft III. Οι ήρωες κατατάσσονται σε ομάδες ανάλογα με την κατηγορία τους (attribute) και εφόσον αυξάνουν ένα level, κερδίζουν επιπλέον απόδοση και πόντους δεξιοτεχνίας για να τους χρησιμοποιήσουν και για να μάθουν μια νέα η μια ανανεωμένη τεχνική που προϋπήρχε. Οι ήρωες κερδίζουν εμπειρία (experience) στη διάρκεια του παιχνιδιού σκοτώνοντας τις αντίπαλες μονάδες (creeps), τα αντίπαλα κτίρια και φυσικά τους αντίπαλους ήρωες. Όταν η εμπειρία έχει αυξηθεί αρκετά, το level του ήρωα θα αυξηθεί, ανεβάζοντας τα στατιστικά του και επιτρέποντας του να μάθει κάποια νέα τεχνική. Αυτό συνεχίζεται μέχρι το τελευταίο επίπεδο, δηλαδή το εικοστό πέμπτο.
Hero attributes
Οι ήρωες είναι υψηλών δυνατοτήτων πολεμιστές με διάφορες μαγικές ικανότητες. Καθένας απ’ τούς ήρωες έχει abilities και stats. Οι ήρωες αρχίζουν απ’ το level 1 και προχωρούν έως το level 25. Όταν ένα creep ή ένας ήρωας σκοτώνεται τριγύρω σου κερδίζεις εμπειρία. Όταν κερδίζεις αρκετή εμπειρία αυξάνεις το επίπεδο σου κάτι που σημαίνει πως κερδίζεις περισσοτέρους attribute πόντους και έναν πόντο δεξιοτεχνίας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βελτιστοποιήσεις κάποια τεχνική (ability). Τα stats ονομάζονται ‘hero attributes’ και καθορίζουν τη βασική δύναμη καθώς και την αδυναμία του ήρωα. Ένα από αυτά τα attribute είναι το ‘primary attribute’ που καθορίζει την βλάβη της επίθεσης σου και γενικά τον τύπο του ήρωα που κατευθύνεις. Τα 3 αυτά attributes του ήρωα είναι: strength, agility και intelligence. Κάθε ήρωας έχει πέντε διαφορετικές τεχνικές που μπορεί να χρησιμοποιήσει. Τρεις από αυτές τις τεχνικές είναι ‘κανονικές’ και μπορούν να αποκτηθούν απ’ το πρώτο επίπεδο. Η τέταρτη τεχνική είναι ‘ultimate’ και μπορεί να αποκτηθεί στα επίπεδα 6, 11 και 16. Θεωρείται αποτελεσματικότερη από τις κανονικές τεχνικές τις περισσότερες φορές. Η πέμπτη τεχνική δεν είναι ακριβώς ‘τεχνική’ αλλά attribute bonus που σου δίνει +2 σε όλα τα stats.
Game modes
Στην αρχή κάθε παιχνιδιού, μέσα στο πρώτο λεπτό, κάποιος παίχτης (συγκεκριμένα το άτομο που έκανε create game) επιλέγει το mode το οποίο θα παιχτεί. Τα βασικότερα είναι τα εξής: -ap, –ar και -em. Το πρώτο (all pick) σημαίνει πώς ο κάθε παίχτης θα επιλέξει ήρωα από οποία πλευρά θέλει (είτε sentinel είτε scourge), το δεύτερο (all random) ότι κάθε παίχτης θα πάρει τυχαία κάποιον ήρωα και το τρίτο (easy mode) ότι το παιχνίδι θα είναι πιο σύντομο. Σχεδόν πάντα σε κάποιο game υπάρχουν άνισες μάχες αλλά όλα μπορούν να αλλάξουν με ένα καλό items building και φυσικά με υπομονή για creeping. Χωρίς αυτοσυγκέντρωση και υπομονή στα αρχικά levels, δύσκολα ένας παίκτης θα μπορέσει να ακολουθήσει τον ρυθμό του παιχνιδιού. Αυτό σημαίνει πως θα μείνει πίσω σε σχέση με τους υπόλοιπους παίκτες όχι μόνο στα levels και στα items αλλά και στα kills-deaths του κάθε ήρωα. Τα στατιστικά είναι το καθοριστικότερο μέρος του DoTa και συνήθως σε βάθος χρόνου, η ομάδα με τα περισσότερα kills και τα λιγότερα deaths παίρνει την νίκη.
Στην αρχή κάθε παιχνιδιού, μέσα στο πρώτο λεπτό, κάποιος παίχτης (συγκεκριμένα το άτομο που έκανε create game) επιλέγει το mode το οποίο θα παιχτεί. Τα βασικότερα είναι τα εξής: -ap, –ar και -em. Το πρώτο (all pick) σημαίνει πώς ο κάθε παίχτης θα επιλέξει ήρωα από οποία πλευρά θέλει (είτε sentinel είτε scourge), το δεύτερο (all random) ότι κάθε παίχτης θα πάρει τυχαία κάποιον ήρωα και το τρίτο (easy mode) ότι το παιχνίδι θα είναι πιο σύντομο. Σχεδόν πάντα σε κάποιο game υπάρχουν άνισες μάχες αλλά όλα μπορούν να αλλάξουν με ένα καλό items building και φυσικά με υπομονή για creeping. Χωρίς αυτοσυγκέντρωση και υπομονή στα αρχικά levels, δύσκολα ένας παίκτης θα μπορέσει να ακολουθήσει τον ρυθμό του παιχνιδιού. Αυτό σημαίνει πως θα μείνει πίσω σε σχέση με τους υπόλοιπους παίκτες όχι μόνο στα levels και στα items αλλά και στα kills-deaths του κάθε ήρωα. Τα στατιστικά είναι το καθοριστικότερο μέρος του DoTa και συνήθως σε βάθος χρόνου, η ομάδα με τα περισσότερα kills και τα λιγότερα deaths παίρνει την νίκη.
Σε όλο αυτό τον αγώνα σας βοηθάνε και κάποια ruins σε συγκεκριμένα μέρη του χάρτη. Αυτά μπορούν να σας διπλασιάζουν το damage (double damage), να σας επαναφέρουν σε καλή κατάσταση αναπληρώνοντας τα hitpoints αλλά και το mana (regeneration), να δημιουργήσουν ένα είδωλό σας (illusion) ή να σας κάνουν να τρέχετε στο μέγιστο δυνατό επίπεδο (haste).
Allstars
Οι ήρωες όπως και τα αντικείμενα στο DotA δεν είναι καθόλου τυχαία. Όλες οι ονομασίες τον ηρώων και τον αντικειμένων προέρχονται είτε από τη μυθολογία, είτε από κάποια ταινία, είτε ακόμα και από videogames. Προσέξτε τα εξής παραδείγματα:
Αντικείμενα: Aghanim's Scepter: Ο Agahnim είναι ένα boss σε πολλά Zelda games. Cranium Basher: Το Cranium Basher είναι το γνωστό warhammer από το Diablo. Hands of Midas: Ο Μίδας κατά την ελληνική μυθολογία ήταν ένας βασιλιάς που ότι ακουμπούσε γινόταν χρυσάφι. Monkey King Bar: Αυτό το bar χρησιμοποιήθηκε από τον Son Goku στην σειρά Dragon Ball. Vanguard: Αυτό το αντικείμενο προέρχεται από το World of Warcraft. Heroes: Anub’arak: Ο σύντροφος και φύλακας του βασιλιά Artha στο campaign του Warcraft III: The Frozen Throne. Centaur Warchief: Χαρακτήρας από το βιβλίο του R.A. Salvatore's με τίτλο The Demon Awakens. Tormented Soul: Ένας χαρακτήρας από το γνωστό παιχνίδι με κάρτες Magic: The Gathering. Lina Inverse: Το όνομα της αλλά και οι μαγείες της παραπέμπουν στην magna-anime σειρά Slayers. Zeus: Ο αρχηγός των θεών σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία αλλά και ο θεός του κεραυνού. Σύμφωνα με όλα αυτά θα καταλάβατε γιατί αυτό το map ονομάζετε έτσι: DotA Allstars. Ένα map με μεγάλη ιστορία αλλά και (όπως φαίνεται) μέλλον. Ένα παιχνίδι που όσο το υποστηρίζουν οι (λιωμένοι) fans του και τα διάφορα tournaments με χρηματικά έπαθλα, θα βρίσκετε στις καρδιές χιλιάδων παιχτών για πολλά πολλά χρόνια.
Multiplayer
Το DotA είναι ένα ομαδικό παιχνίδι που μπορείς να παίξεις είτε lan με τοuς φίλους σου, είτε μέσο battle net με άλλους παίχτες από όλο τον κόσμο. Ακόμα όμως και αν δεν έχεις adsl στο σπίτι σου, μπορείς να παίξεις μονός σου, με κάποιες ειδικές εκδόσεις που κυκλοφορούν και έχουν bots. Επίσης πρέπει να αναφέρω πώς για να παίξεις online χρειάζεσαι καλή ταχύτητα διότι ακόμα και με λίγο lag το παιχνίδι γίνεται πολύ δύσκολο (εφόσον παίζεις με καλούς αντιπάλους) και ένα λάθος θα σου στοιχίσει ακριβά.
Το DotA είναι ένα ομαδικό παιχνίδι που μπορείς να παίξεις είτε lan με τοuς φίλους σου, είτε μέσο battle net με άλλους παίχτες από όλο τον κόσμο. Ακόμα όμως και αν δεν έχεις adsl στο σπίτι σου, μπορείς να παίξεις μονός σου, με κάποιες ειδικές εκδόσεις που κυκλοφορούν και έχουν bots. Επίσης πρέπει να αναφέρω πώς για να παίξεις online χρειάζεσαι καλή ταχύτητα διότι ακόμα και με λίγο lag το παιχνίδι γίνεται πολύ δύσκολο (εφόσον παίζεις με καλούς αντιπάλους) και ένα λάθος θα σου στοιχίσει ακριβά.
Θετικά:
- Ανεπτυγμένο gameplay
- Μεγαλύτερη διάρκεια ζωής
Άάπειροι συνδυασμοί ηρώων-αντικειμένων
Αρνητικά:
- Kαμία βελτίωση σε γραφικά και ήχο
- Διάφορα bugs τα οποία διορθώνονται συνεχώς με νέες εκδόσεις
Βαθμολογία:
Γραφικά: 7
Ήχος: 7.5
Gameplay: 10
Αντοχή: 9
Γενικά: 8.5